News Release (USCCB): Echoing Pope Francis, Cardinal O’Malley and Brother Bishops Decry Indifference to Suffer

Celebrate Mass and lay wreath at border to remember dead migrants
Call upon Congress to move quickly to end family separations
Request Administration to limit deportations of family members

NOGALES, Arizona (April 1, 2014)—Led by Cardinal Seán O’Malley of Boston, members of the U.S. Conference of Catholic Bishops’ (USCCB) Committee on Migration traveled to the U.S.-Mexico border April 1, and celebrated Mass in remembrance of migrants who have died attempting to reach the United States. This Mission for Migrants included a wreath laying ceremony and a tour of the border. It was inspired by the trip by Pope Francis to Lampedusa, Italy, last year to pray for migrants who died attempting to reach Europe by boat.

“As a moral matter, our nation can no longer employ an immigration system that divides  families and denies basic due process protections to our fellow human beings,” said Bishop Eusebio Elizondo, auxiliary bishop of Seattle and chairman of the USCCB Committee on Migration.

Members of the delegation have called upon Congress–specifically the House of Representatives–to move quickly to fix a broken system. While the U.S. Senate passed comprehensive immigration reform last year, the House has refused to move on the measure or pass its own version of reform.

“Our elected officials are sent to Washington, D.C., to make decisions and lead our nation into the future,” said Bishop John Wester of Salt Lake City, a member of the committee. “They should no longer delay action on this issue, which enjoys the support of the large majority of the American public.”

During the Mass, Cardinal O’Malley and the bishops laid a wreath at the border wall in Nogales, Arizona, to remember those who have died on both sides of the border attempting to reach loved ones in the United States. At Lampedusa, Pope Francis threw a wreath into the Mediterranean Sea to remember migrants who have died attempting to reach Europe.

The bishops also called upon the Obama Administration to use its authority to limit deportations of immigrants “who are no threat to the community” and have families living in the United States and would benefit from a legalization program.

On March 26, Bishop Elizondo wrote Department of Homeland Security (DHS) Secretary Jeh Johnson recommending steps DHS could take to limit deportations, including the expansion of prosecutorial discretion and the phase out of federal-state-local enforcement programs.

More information on the “Mission for Migrants” and USCCB Committee on Migration can be found at: www.usccb.org/about/migration-policy/mass-on-the-border.cfm. The Mass was streamed live at 9 a.m. (PT) /12 p.m. (ET) at: www.justiceforimmigrants.org and https://www.youtube.com/watch?v=67pLeiEfOYI

Keywords: USCCB, U.S. Conference of Catholic Bishops, Committee on Migration, immigration reform, immigration, citizenship, Congress, undocumented, immigrants, Nogales, Arizona, desert, Mass on the Border, Mission for Migrants, Cardinal Seán O’Malley, Bishop Eusebio Elizondo, Bishop John Wester, Pope Francis, Lampedusa

MEDIA CONTACT ONLY:

(Spanish version follows.)

Siguiendo ejemplo del Papa Francisco, el Cardenal O’Malley y otros obispos condenan la indiferencia al sufrimiento de migrantes bajo el sistema de inmigración, hacen llamado de acción por reforma migratoria

Celebran Misa y depositan ofrenda floral en memoria de migrantes fallecidos
Exhortan al Congreso a tomar acción rápida y poner fin a separaciones familiares
Solicitan a la Administración limitar las deportaciones de familiares

Abril 1, 2014

NOGALES, Arizona—Liderados por el Cardenal Seán O’Malley de Boston, miembros del Comité sobre Migración de la Conferencia de Obispos Católicos de los Estados Unidos (USCCB) viajaron a la frontera entre Estados Unidos y México el 1 de abril y celebraron una Misa en recordación de los  migrantes que han perdido la vida intentando llegar a los Estados Unidos.  Esta “Misión por los Migrantes” incluyó la presentación de una ofrenda floral y un recorrido de la frontera. Ha sido inspirada en el viaje del Papa Francisco a Lampedusa, Italia, el año pasado para orar por los migrantes que han perdido la vida intentando llegar a Europa en pequeñas embarcaciones.

“Como asunto moral, nuestra nación no puede seguir empleando un sistema de inmigración que divide a familias y niega acceso a protecciones legales básicas para nuestros hermanos”, dijo el Obispo Eusebio Elizondo, obispo auxiliar de Seattle y presidente del Comité sobre Migración de USCCB.

Miembros de la delegación han hecho un llamado al Congreso –específicamente la Cámara de Representantes– para que tome acción rápida para arreglar el sistema migratorio.  Mientras el Senado aprobó una reforma migratoria integral el año pasado, la Cámara ha rechazado considerar la medida o aprobar su propia versión de reforma.

“Nuestros funcionarios electos son enviados a Washington, D.C., a tomar decisiones y liderar nuestro país hacia el future”, dijo el Obispo John Wester de Salt Lake City, miembro del comité.  “Ellos no deben retrasar más la acción en este tema, que tiene el apoyo de una gran mayoría del pueblo estadounidense”.

Durante la Misa, el Cardenal O’Malley y los obispos presentaron una ofrenda floral en el muro fronterizo en Nogales, Arizona, para recordar a quienes han perdido la vida en ambos lados de la frontera intentando llegar a sus seres queridos en los Estados Unidos. En Lampedusa, el Papa Francisco lanzó una ofrenda floral en el Mar Mediterráneo para recordar a los migrantes que han perdido la vida intentando llegar a Europa.

Los obispos también han hecho un llamado a la Administración del Presidente Obama a limitar las deportaciones de inmigrantes que “no presentan una amenaza a la comunidad” y tienen familiares viviendo en los Estados Unidos y se beneficiarían de un programa de legalización.

El 26 de Marzo, el Obispo Elizondo envió una carta a Jeh Johnson, Secretario del Departamento de Seguridad Nacional (DHS),  recomendando los pasos que DHS podría tomar para limitar las deportaciones, incluyendo la expansión de discreciones de fiscales en los procesos y la eliminación de programas de federales-estatales y locales.

Más información sobre la Misión para Migrantes y el Comité sobre  Migración de USCCB puede encontrarse en www.usccb.org/about/migration-policy/mass-on-the-border.cfm.

La Misa será transmitida en vivo a las 9 a.m. (PT) /12 p.m. (ET) en: www.justiceforimmigrants.org y en https://www.youtube.com/watch?v=67pLeiEfOYI

Etiquetas: USCCB, Conferencia de Obispos Catolicos de los Estados Unidos, Obispo Eusebio Elizondo, Comité sobre Migracion, reforma migratoria, inmigración, Congreso, indocumentados, inmigrantes, Cardenal Seán O’Malley, Obispo John Wester

MEDIA CONTACT ONLY: